Kampania społeczna NIE MIGAJ SIĘ OD ŻYCIA
Kampania Społeczna „NIE MIGAJ SIĘ OD ŻYCIA”
Osoby niesłyszące na co dzień muszą się zmagać z wieloma barierami w życiu prywatnym i
zawodowym. Bezrefleksyjnie powtarzane krzywdzące stereotypy o głuchych utrudniają im normalne
funkcjonowanie w społeczeństwie. Stowarzyszenie Osób Niesłyszących W MIG z Mazur Zachodnich
stworzyło lokalną kampanię społeczną NIE MIGAJ SIĘ OD ŻYCIA, która ma celu walkę z dyskryminacją
społeczną osób Głuchych. Pokazuje, że osoby niesłyszące żyją obok nas. Mają rodziny i takie same
potrzeby oraz pasje jak osoby słyszące. Wielu nadal błędnie nazywa ich głuchoniemi, a oni
nie są niemi, mają swój język.
Celem kampanii jest także zwrócenie uwagi, na to, że Głusi mogą i chcą pracować zgodnie ze swoimi,
często wysokimi kompetencjami. Twórcy kampanii obalają stereotyp, że osoba niesłysząca nadaje się
tylko do pracy na stanowiskach nie wymagających kwalifikacji. Pokazani w spocie Weronika oraz
Michał, dzięki wsparciu Warmińsko-Mazurskiego Sejmiku Osób Niepełnosprawnych wraz z innymi
głuchymi, pracują w dziale logistyki w jednym z największych sklepów piłkarskich w Polsce, firmie R-
GOL. Zajmują się m.in. przygotowaniem i wysyłką zamówień.
Hasło kampanii NIE MIGAJ SIĘ OD ŻYCIA ma podwójne znaczenie. Z jednej strony bezpośrednio
skierowane jest do osób niesłyszących z przesłaniem: nie bój się, nie rezygnuj, nie unikaj, możesz
wszystko robić w życiu, co tylko chcesz. A drugi komunikat odczytają osoby słyszące w kontekście: nie
migaj się – naucz się języka migowego, który jest językiem obcym. Nie wykręcaj się i poznaj Kulturę
Głuchych.
Kampania nie pokazuje Głuchych przez pryzmat braku słuchu i litowania się nad nimi. Zamiast tego
zaglądamy przez dziurkę do klucza do ich świata by zobaczyć człowieka. Człowieka uśmiechniętego.
Człowieka w różnym wieku. Mającego rodzinę, pasje, talent, uprawiającego sport, pracującego.
Wszystkie osoby w spocie TYLKO nie słyszą. Mówią. Komunikują się w języku migowym, który należy
poznać, tak jak każdy język obcy.
Stowarzyszenie W MIG będzie obecne z kampanią „NIE MIGAJ SIĘ OD ŻYCIA” w mediach
społecznościowych, na bilbordach na ulicach Ostródy, ulotkach oraz kanale YT.
Scenariusz spotu powstał na podstawie briefu opracowanego przez uczestników projektu. W filmie
wystąpiły osoby Głuche. Link do spotu: [Kliknij tutaj]
Pomysłodawczynią projektu jest Marlena Rogowska. Za produkcję spotu odpowiada firma
PixelDance.pl, projekty graficzne zabart.com
Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie www.w-mig.pl
Zrealizowano w ramach projektu „Nie migaj się od życia” sfinansowano ze środków Narodowego
Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego
Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030.